معرفی بازی ترسناک ۴۱۱۴۸- اپیزود یک و دو

سارا مرتضوی
رایگان

همان‌طور که در مطالب قبلی نیز عنوان کردیم، جدا از گیم‌پلی روان و طراحی مناسب که لازمه ساخت هر بازی است، طراحی داستان جذاب و گیرا نیز به خودی خود یکی از بزرگ‌ترین عوامل موفقیت یک بازی محسوب می‌شود. به قولی می‌توان گفت بازیکنان برای پی بردن به ادامه یک داستان جذاب حتی گاهی حاضرند سایر خطاها و مشکلات بازی را نادیده بگیرند. اشتباه نکنید، ۴۱۱۴۸ به هیچ عنوان داستان ضعیفی ندارد، بلکه برعکس، به نظر می‌رسد سازندگان بازی با قدم گذاشتن در مسیری بکر و البته حساس، هرگونه ریسکی را برای ارائه داستانی جدید و منحصر به فرد پذیرفته‌اند. اما این تمام ماجرا نیست. طراحی داستان تنها نیمی از راه است؛ برای موفقیت کامل در این زمنیه باید شیوه مناسبی برای روایت آن نیز در نظر بگیریم. روشی که علاوه بر حفظ جذابیت‌های داستان، بازیکنان را خسته و دل‌زده نکرده و در زمان مناسب اطلاعات را به آن‌ها منتقل کند.

متاسفانه با رواج بازی‌های اپیزودیک در میان بازی‌سازان ایرانی، شاهد وقوع مشکلاتی در روایت داستان‌ها هستیم. معمولاً اپیزودهای طراحی شده برای بازی‌ها بسیار کوتاه هستند و تا بازیکن می‌خواهد اندکی اطلاعات جمع کند، اپیزود به پایان می‌رسد و باید منتظر قسمت بعدی بماند. شاید علت اصلی روی آوردن بازی‌سازان داخلی به این سبک از روایت داستان، کسب درآمد باشد؛ این در حالی‌ است که با یکی کردن تمامی اپیزودها و ارائه یک بازی واحد، مسلماً هم طرفداران رضایت بیشتری خواهند داشت و هم ارزش یک عنوان بالاتر می‌رود و مهم‌تر این‌که روایت داستان نیز روند بهتر و قوی‌تری را طی خواهد کرد. 

در بازی ۴۱۱۴۸ نیز بازهم با همان مشکل اکثر بازی‌های اپیزودیک مواجه می‌شویم. در ادامه خواهیم گفت که آیا این بازی ترسناک ایرانی توانسته غیر از این مشکل مرسوم و معمول، جذابیت‌های لازم را در عنوان خود ایجاد کند یا خیر. با ما همراه باشید. 

مرور بازی:

بازی با بهوش آمدن پسر جوانی در یک ساختمان مهیب و ترسناک شروع می‌شود. این پسر جوان که حتی نام خود را نیز به یاد نمی‌آورد، شروع به تحقیق و گشت‌زنی در این ساختمان مرموز کرده و کم‌کم به نکات وحشتناکی پی می‌برد.

داستان بازی شروع جذابی دارد. اما حیف همان‌طور که پیش از این گفتیم، در دادن اطلاعات به بازیکن اندکی خسیس است. بنابراین خیال‌تان راحت باشد که تا پایان اپیزود دوم قرار نیست چیز زیادی از داستان بازی دستگیرتان شود.

۴۱۱۴۸ یک بازی ترسناک و در عین حال معمایی است. یعنی کار اصلی شما علاوه بر ترسیدن، حل کردن معماهای به نسبت پیچیده بازی است. البته بهتر است از کلمه پیچیده استفاده نکنیم، معماهای بازی به‌راستی به خوبی و با درجه سختی متوسطی طراحی شده‌اند‌. به‌نحوی که تنها لازم است مدتی را برای حل کردن آن‌ها وقت گذاشته و مطمئن باشید با منطق خوبی که بازی در طراحی معماها به کار برده، حتماً از پس آن‌ها بر خواهید آمد. 

در قسمت دوم بازی شاهد دو نوع پایان مختلف هستیم. به این معنا که با توجه به تصمیمات شما در طول بازی، قسمت دوم به دو شکل متفاوت به پایان می‌رسد. هرچند خیال‌تان راحت باشد، این دو پایان درنهایت فرقی اساسی با هم نداشته و تنها شامل صحنه‌ پایانی متفاوت است. ایده دو پایان متفاوت و این‌که تصمیم‌گیری بازیکن بتواند در روند گیم‌پلی تغییری ایجاد کند، به ذاته ایده جالبی است. اما به شرطی که این دو پایان به راستی فرق دندان‌گیری باهم داشته باشند!

حالا نوبتی هم باشد نوبت گرافیک و طراحی بازی است! اگر چشم‌مان را به کپی‌برداری آشکار بازی از عنوان مشهور و محبوب LIMBO ببندیم، می‌توان گفت الحق عنوان ۴۱۱۴۸ طراحی خوب و قابل قبولی دارد. نورپردازی درست و بجا، به میزان زیادی بر ترسناک بودن بازی افزوده‌ است. جدا از این موارد، بازی از صداگذاری مناسبی نیز بهره برده است. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که بازی از لحاظ فنی و تکنیکی به هیچ وجه ناامیدتان نخواهد کرد. 

درکل عنوان ۴۱۱۴۸ را می‌توان عنوانی نامید که در مقایسه با سایر بازی‌های ترسناک داخلی، یک سر و گردن بالاتر ایستاده. طراحی خط داستانی جذاب، استفاده از تکنیک‌های دیداری و شنیداری قوی، گیم‌پلی جذاب و روان، همه و همه این بازی را به عنوانی تبدیل کرده‌اند که بی‌شک هر طرفدار بازی‌های ترسناکی باید آن‌را تجربه کند. 

همان‌طور که شاید مطلع باشید، این بازی در چهار اپیزود تهیه شده است. می‌توانید در آینده نیز با ما همراه باشید تا نگاهی به دوقسمت بعدی این بازی جذاب و ترسناک نیز داشته باشیم.

شرکت : مهدی فنائی
برچسب‌:بازی
نظر بدهید

نظر خود را به اشتراک بگذارید


معرفی اپلیکیشن‌های مرتبط